Кукча. Шейх Зайнуддин. Чилляхона

 Кукча. Шайх Зайниддин жамоа масжиди.
Шайх Зайниддин жомеъ масжиди. Соборная мечеть шейха Зайнуддина.

Алишер Салихов ушёл от нас в прошлый Навруз. Вчера навещали с друзьями его могилу, которая в дюжине шагов от мавзолея шейха Зайнуддина на Кукче. Тут же неподалеку и чилляхона, которой почти тысяча лет.

Мавзолей Шейха Зайниддина
Мавзолей Шейха Зайниддина и купол хонака

Мавзолей шейха Зайниддина выстроен самим Амиром Темуром. Купол чилляхоны – позади и слева от мавзолея.

Мавзолей Шейха Зайниддина. Вход в чилляхану
Вход в чилляхану

Что такое чилля, уверен, знают 99,9% читателей.
Мы знаем летнюю чиллю – сорок самых жарких дней лета с 25 июня до 5 августа.
Мы знаем зимнюю чиллю – сорок самых холодных дней зимы с 25 декабря до 5 февраля.
Многие знают, что новорожденных стараются не показывать чужим до сорока дней – пока не кончится их чилля («Chaqaloqni chillyasi chiqsin»).
Есть чилля – сорокадневный пост. Это удаление от мира, самоограничение и самосовершенствование. Сорок дней отрешения от всего мирского. Вы сможете прожить сорок дней без Интернета?
Возможно, в идеале чилля – это сорок дней в уединённой пещере. Но где же взять столько уединённых удалённых пещер? Поэтому для поста–чилля выделяется отдельная комната, чилляхона. Нередко чилляхона – это подземное сооружение. Такое, какое сохранилось с XII века за мавзолеем Зайнуддина-бобо.

Узкий вход и резкий спуск обещают прикосновение к чему-то таинственному.

Мавзолей Шейха Зайниддина. Спуск в чилляхану
Спуск в чилляхану

Через неширокий, изогнутый влево, спуск в верхнее помещение (хонака).

Мавзолей Шейха Зайниддина. Первый уровень чилляханы
Первый уровень чилляханы

На первом уровне чилляхоны достаточно просторно и вполне светло.

Михраб в чилляхоне
Михраб в чилляхоне

Михраб, обращенная к Мекке ниша, на верхнем уровне чилляхоны.

Купол, Отдушина нижнего уровня. Что там, внизу
Купол, Отдушина нижнего уровня. Что там, внизу

Здесь вы видите купол, откуда падает свет на верхний уровень. Отдушина (круглое синее отверствие) из нижнего уровня чилляхоны. И то, что увидела фотокамера (сквозь отдушину) при свете вспышки.

Спуск в нижний уровень
Спуск в нижний уровень

Спуск-лаз и ступеньки к нижнему уровню.

Автор фото Anuar T
Автор фото Anuar T

Спуститься вниз физически было несложно, конечно. Но вот внутренней моральной готовности какой-то мы в себе не ощущали. Казалось, это на грани святотатства – спуститься в келью святого человека, да ещё щёлкать там вспышкой. Фотография Anuar T. Постоянный адрес фото – здесь.

Приглядитесь, нашлись ведь #$@^%, чертившие свои идиотские царапанья и на этих древних стенах. Да и красить голубой масляной краской отверствие в куполе – не лучшее решение…

Вид на мавзолей сзади
Вид на мавзолей сзади

Вид на мавзолей от места, где покоится, рядом со своей бабушкой, Алишер.
На кладбище Кукчи упокоились и две моих бабушки: Башорат и Тургунбу.

Кукча. Шейх Зайнуддин. Чилляхона: 4 комментария

  1. Замечательные снимки и текст!
    Кукча и мне место не чужое, хотя близких там нет.
    Яшанг, Бахтиер!

  2. Спасибо за фото.Не могу найти историю про Шейха Зайниддина.Поможете найти?
    Заранее спасибо,с уважением Дилноза.

  3. Ассалому алайкум.Бахтиёр.Менинг исмим Шавкат,рассом ва меъморман.
    Ажойиб сайт билан табриклайман.
    Мен хам Кукча дахасида яшайман.
    Макбара шайхи Озод ака Сиз билан маслахат килмокчи эдилар.
    Узимнинг хам илтимосим бор.
    Имконингиз булса менга кунгириок килинг -8057159 ёки тел.ракамингизни колдиринг.

  4. — Аждодларимиз бўлган туркий ҳалқлар қадимда шундай тақвим яратганларки, — уқтирдилар менга Сайид Баҳром ака, — ҳали дунёда бундек мукаммал ва бехато ишлайдиган календарь йўқ! Ҳозир бутун дунё ҳалқлари ишлатаётган Григориан календарининг хатолари жуда кўп. Ойлардаги кунлар сони турлича, кабиса йиллар мавжуд. Ундан ташқари, ҳар йили яна қанчадир секундлар ортиб қолади.
    Туркий тақвим эса бу барча хатоликлардан холи. Чунки, унинг асоси жуда оддий: у у фақат қуёш нурларининг белгиланган фурсатдаги, айтайлик энг узун кундаги, ўлчами ўзгармас таёқнинг соясини катта аниқлик билан ўлчаб боришга асосланган. Ушбу соя узунлиги ҳар йили, худди ўша куни бир хил бўлади ва ўтган вақт маълум тенг бўлакларга бўлиб чиқилади. Натижада, ҳеч қандай кабиса йили-ю, ортиқча секундларни ўлчашга ҳожат қолмайди.
    Шайх Зайниддин Бобо ўз расадхоналарида худди шу қадимги туркийларнинг тақвимини қанчалик асосли эканлигини илмий томондан ўрганганлар ва давр одамларига кўрсатганлар.
    — Бу ҳақда ёзилган қўлёзмалар қолганми? – сўрадим мен.
    — Афсуски, йўқ. Лекин, мен бир нарсани аниқ биламан, бу тақвим туркий ҳалқларнинг Ғарбга силжиши оқибатида барча форсий, араб мамлакатларига, бутун мусулмон дунёсига етиб борган ва ўрганилган. У жуда кўп араб қўлёзмаларида қолган.
    — Бу тақвимнинг яна қандай жиҳатлари бор?
    — Аждодларимиз йилни иккига ажратганлар: ёзга ва қишга. Мана бу иборани эшитгансиз-ку: “Лайлак келди, ёз бўлди, қаноти қоғоз бўлди…” Холбуки, лайлак баҳорда келади. Ёз билан қиш ўртасида ва қиш билан ёз ўртасида 70 кунлик ўтиш даврлари бўлган. Ҳақиқий ёз 115 кун, ҳақиқий қиш 110 кун ҳисобланган. Ушбу тақвим асосан чорвадорлар ва деҳқонларга хизмат қилган. Ҳар қандай одам ундан фойдалана олган…
    Яна қайтараман, Шайх Зайниддин бобо ўз расадхоналарида уни илмий томондан текшириб кўриб, унинг жуда тўғри эканлигини аниқлаганлар. Бундан ташқари, астроном олим сифатида айтаманки, расадхонадаги ҳар бир туйнук, улардаги бурчаклар, хоналарнинг баландликлари жуда пухта ҳисоб-китоблар асосида бунёд этилганки, замонавий физиклар бундан 7-8 аср илгари ҳам аждодларимиз бу оптика фанини аъло даражада билганликларига тан беришди.
    — Ҳа, буни ўзим ҳам кўрдим. Мен ҳам ахир маълумотим бўйича физик олимман, — дедим мен ва қўшиб қўйдим. – Афсуски, кейинги асрларда илм-фан оқсаб қолганми, бу расадхонани нима эканлигини тушунмайдиганлар кўпайиб кетиб, уни чиллахона бўлган бўлса керак фараз қилишган. Натижада, ҳозирга қадар уни чиллахона деб аташмоқда. Ўзим гувоҳман, айрим зиёратчилар Озод Шомансуровдан “Чиллахонага тушиб, қуръонлар ўқисам, мушкулларимга енгиллик сўрасам майлими?” деб сўрашади. Ўйлардиларки, у ернинг бир мўъжизавий майдони бор.
    Аслини олиб қараса, у – бир илмий маскан, аниқроғи илмий қурилма. Ҳеч қандай илоҳий даргоҳ эмас.

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *